اصل پارتو:
حتما شنیدهاید که ۲۰ درصد از فعالیتهای روزانهی ما، ۸۰ درصد از موفقیتهایی که بهدست میآوریم را شامل میشوند. درواقع ۸۰ درصد از کارهایی که در طول روز انجام میدهیم بیهوده هستند. اگر میخواهید زندگی موفقی داشته باشید باید سعی کنید کارهای بهتری را در طول روز انجام دهید.
مشکل اینجاست که بیشتر فعالیتهای نامناسبی که انجام میدهیم، سرگرمیهای مختلف هستند. سرگرمیهایی که به آنها عادت کردهایم و خواسته یا ناخواسته آنها را انجام میدهیم.
در ادامه ۷ کار مختلف و بیهودهای را معرفی میکنیم که انجام ندادن آنها در طول روز باعث میشود که زندگی بهتری داشته باشیم و از زمان خودمان بهتر استفاده کنیم.
1. چک کردن بدون وقفهی ایمیلها
در سال ۲۰۱۳ اعلام شد که ۳۲ درصد از کارمندان کشور آمریکا در کمتر از ۱۵ دقیقه به ایمیلهایی که دریافت میکنند، پاسخ میدهند. ۲۳ درصد هم در کمتر از ۳۰ دقیقه پاسخ ایمیلهای خودشان را میدهند. آیا سریع پاسخ دادن به ایمیلها کار درستی است؟ چک کردن بدون وقفهی ایمیلها زمان بسیار زیادی را به خودشان اختصاص میدهند. بهتر است برنامهی ایمیل خود را از دسترس خارج کنید و بخش اعلانهای آن روی تلفنهمراه را هم غیرفعال کنید تا مجبور نباشید به سرعت پاسخ ایمیلها را بدهید. دو بار چک کردن ایمیل در طول روز کافی خواهد بود.
2. صبر کردن برای بهتر شدن همه چیز
صبر کردن برای بهتر شدن چیزهای مختلف باعث میشود که هیچ کاری نتوانید انجام دهید. اگر کاری برای به پایان رسیدن نیاز به زمان دارد، خودتان را منتظر آن نگذارید. از زمان استفادهی بهتری بکنید تا آن کار به پایان برسد. همچنین باید فعالیتهای بسیار سخت را به قسمتهای مختلف تقسیم کنید تا بتوانید آنها را به خوبی به پایان برسانید. با این کار در زمان خودتان هم صرفهجویی میکنید و کارها را به خوبی انجام خواهید داد.
3. انجام دادن چند کار به شکل همزمان
این که چند کار را به شکل همزمان انجام دهید، یک کار بسیار بد است. این کار باعث میشود که خلاقیتتان از بین برود. ذهن شما تنها میتواند روی یک چیز تمرکز داشته باشد و انجام دادن کارهای مختلف در یک لحظه باعث میشود که نتوانید آنها را به خوبی انجام دهید. سعی کنید در لحظه یک کار را انجام دهید.
4. ایجاد وقفه در انجام دادن کار
محیطی که در آن حضور دارید، ممکن است در روند کاری شما وقفه ایجاد کند. تحقیقات نشان داده که در هر ۱۱ دقیقه، فعالیت کاربران با وقفه مواجه میشود. همین موضوع باعث میشود که نتوانید کاری را انجام دهید. اگر کاری انجام میدهید که باعث میشود تمرکزتان از بین برود، آن را انجام ندهید. این کار میتواند چک کردن تلفن همراه یا صحبت کردن با همکارتان باشد.
5. نامنظم بودن
برای نامنظم بودن دلیلهای زیادی وجود دارد. نامنظم بودن به این معناست که روی کاری که انجام میدهید تمرکز نداشته باشید و نکات مهم آن را فراموش کنید. فراموش کردن یک وظیفهی کاری یا انجام دادن آن در دقایق آخر، شما را به فرد نامنظمی تبدیل میکند. سعی کنید که وظایف خود را یادداشت کنید و آنها را در زمان تعیین شده به پایان برسانید.
6. انجام دادن همه کار
بسیاری از مردم دوست دارند همه کاری انجام دهند و کنترل همهچیز را به دست بگیرند. انجام دادن کاری که در آن خوب نیستید، تنها زمان شما را از بین میبرد و باعث میشود که نتیجهی خوبی هم بهدست نیاورید. سعی کنید که فعالیتهای مختلف را با کمک افراد گوناگون انجام دهید تا بتوانید نتیجهی بهتری بگیرید.
7. « نه » بگویید!
نه گفتن به بسیاری از پروژهها باعث میشود که در لحظه روی یک موضوع فکر کنید. اگر نتوانید نه بگویید خودتان را درگیر کارهای مختلف خواهید کرد که به احتمال زیاد نمیتوانید برخی از آنها را انجام دهید.
پژوهش و نگارش : مهندس فرشید خیرآبادی