تندیسِ عیلامی گاوِ نشسته

  • ۴۱ بازدید
تندیسِ عیلامی گاوِ نشسته

تندیسِ نقره‌ای گاوِ نشسته Kneeling Bull with Vessel اثرِ باستانی بی‌نهایت زیبا، متعلق به دوران نخستِ عیلامی از تمدنِ های کهنِ ایران است. پیشینه این تندیسِ به ۲۹۰۰ تا ۳۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح (حدود ۵۰۰۰ سال پیش) باز می گردد.
سر و دستانِ این موجودِ انتزاعی، گاو است و تنِ آن انسان. این تندیس گاو نشسته نقره‌ای در جنوبِ غربِ ایران کشف شده‌است و ۱۶/۳ سانتی‌متر ارتفاع دارد. مجسمه نقره‌ای لباسِ مخصوصی بر تن کرده که دارای الگوی پله-پله شگفت انگیزی است و به شکلی راه راه آن را مزیّن کرده‌. این موجود اسطوره‌ای در حال گرفتن جام شراب با دهانه‌ی آبریز است.

نکته ی ژرف این اثر باستانی آمیختگی ویژگی‌های انسان و حیوان است که در اساطیر ایرانِ باستان وجود داشته و این گونه نمایشِ ترکیبی حیوان در نقش انسان در دوره‌ی نخستِ عیلامی معمول بوده و احتمالاً نشان نوعی قدرت متافیزیکی بوده که از طرفِ خدایان به پادشاهان اعطا می‌شده‌است.

جنسِ فلز نقره‌ مجسمه‌ی معروف تندیسِ عیلامی گاوِ نشسته که در عصرِ مس ساخته شده، علاوه بر هنرمندی ستایش برانگیزِ سازندگان آن، بیانگر پیشگامی تمدنِ عیلامِ ایران باستان در تکنولوژی استخراج و گداخت فلزاتِ گرانبها است.
اکنون تندیس نقره‌ای گاو نشسته در موزه متروپولیتنِ نیویورک نگهداری می‌شود. شایان گفتن است کل تمدن اسلامی ۱۴۰۰ سال قدمت دارد و با حذف تمدن و هنر ایران از آن حتی مسجد سازی هم از آن باقی نخواهد بود اما این اثر باستانی ۵ هزار سال پیشینه تاریخی دارد.

 

تندیسِ عیلامی گاوِ نشسته | دانلود اندازه بزرگ